Eftersom inte alla rapporter och andra publikationer som jag har skapat tillhör något av de större projekt som har fått egna sidor här, så har jag valt att göra en samlad lista över de viktigaste publikationerna som jag helt fritt kan dela med mig av. För artiklar i vetenskapliga tidskrifter och kapitel i editerade böcker hänvisas dock till ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5376-2979, alternativt Lunds universitets forskningsportal https://portal.research.lu.se/sv. Skriv Bitte Rydeman i sökrutan där för att se de publikationer jag medverkat i.
2022
KOM MED – kommunicera med teknik. B. Rydeman, E. Vinblad, P. Fransson & H. Larsson, 2022. Kursmaterial i tre delar om AKK och teknik, utvecklat i samarbete med personer som själva använder samtalshjälpmedel.
KOM MED – metoder och övningar
KOM MED – kommunikationskartor
2020
Multisensoriska sinnesrum i Sverige. B. Rydeman, C. Rådenmark & M. Olsson 2020.
Resultatet av en enkätundersökning om Multisensoriska sinnesrum / Snoezelen i Sverige, genomförd inom ramen för det internationella Speducult-projektet.
2015
Du, jag och något att tala om. B. Rydeman 2015.
Kunskapsöversikt om kommunikation och kommunikationshjälpmedel för och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Uppdrag åt Nka (Nationellt kompetenscentrum anhöriga)
2014
Foton från min dag. B. Rydeman & A. Andersson 2014.
Rapport från DIKO-projektet. Ett projekt inriktat på digitala kontaktböcker/dagböcker, med stöd från Allmänna Arvsfonden. Projektet drevs av Föreningen Furuboda i samarbete med FUB i Lund med omnejd och Lunds kommun.
2013
Ring mig! Rydeman, Rejdvik & Richter 2013
En uppdatering av en skrift om Alternativ telefoni, på uppdrag av Hjälpmedelinstitutet.
2012
Language Use with Blissymbolics, Rydeman 2012
Proceedings från forskningskonferensen vid ISAAC 2012 i Barcelona.
2010
The Growth of Phrases. B. Rydeman, 2010.
Doktorsavhandling i Allmän språkvetenskap, framlagd vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori vid Göteborgsuniversitet. Opponent var professor Susan Balandin, som då var verksam vid universitetet i Molde i Norge. Mina handledare var Elisabeth Ahlsén, professor vid Göteborgs universitet, Mats Granlund, professor vid Högskolan i Jönköping och Bodil Jönsson, professor emerita vid Lunds universitet.
Färdiga fraser i samtlshjälpmedel – bakgrund till programmet Frasse.
Populärvetenskaplig sammanfattning av resultatet från projektet Ord i rättan tid, som bedrevs 2005 – 2008 med stöd från Allmänna Arvsfonden.
Ring mig! Rydeman 2010. Olika sätt att telefonera när man har tal- och språksvårigheter.
Denna skrift författade jag åt Hjälpmedelsinstitutet, i samarbete med Jesper Persson och Cecilia Embring vid datareusrscentret DaKo i Halland och Håkan Larsson vid Föreningen Furuboda.
2006
Sånger med tecken – teckenblad. Bitte Rydeman 2006
I projektet Tala med tecken producerades en sångvideo kallad Sånger med tecken. De ursprungliga teckenillustrationerna var ritade och när jag tog över materialet från Landstinget Halland var jag osäker på om jag hade rätt till de teckenbilderna. Jag fångade därför teckenillustrationer från videon istället och skapade den här skriften med de tecken som används i videon.
2004
Kommunikation genom teknik – ur ett vardagsperspektiv. Rydeman & Zachrisson 2004
Detta är slutrapporten från projektet Kommunikation genom teknik, publicerad av Vinnova och Hjälpmedlsinstitutet.
2003
Using multimodal annotation tools, B. Rydeman 2003
Kursuppsats i Lingvistik vid Göteborgs universitet, i doktorandkursen Multimodal kommunikation. Lärare professor Jens Allwood.
Programbeskrivningar från Hej Skärm” B. Rydeman 2003
Inom uppdrag från SIH Läromedel / Specialpedagogiska institutet producerade jag ett antal rapporter som kallades Hej skärm!. Uppdraget var att ”beskriva och förteckna datorprogram som är särskilt lämpliga för elever med tal-, språk-, eller röststörningar”. Det blev fyra sådan förteckningar: 1993, 1994, 1996 och 2000. 2003 lades programbeskrivningarna istället ut på nätet. Det är de som finns i det här dokumentet. 2005 lanserades istället Kikaren – Tal och språk på SPSMs hemsida. Jag arbetade med denna tills den lades ner efter några år.
2002
Denna rapport publicerades av Hjälpmedelsinstituten inom ramen för projektet Kommunikation genom teknik.
2000
1999
Making play possible. Johansson, Johansson & Rydeman 1999
Den 9 maj samlades forskare på Högskolan i Halmstad för ett symposium kallat ”Toys as Means of Assistance for Disabled Children and Young People”. Vi var några från Habiliteringen i Halmstad som hade gjort en film som vi presenterade vid konferensen. Den visade vad som fanns tillgängligt för barn med funktionsnedsättning i form av anpassat lekmaterial och vad man kan behöva tänka på. Vi kallade filmen ”Making play possible” och det här dokumentet innehåller speakertexten från filmen plus illustrationer från denna. Vi som hade gjort filmen var Eva Johansson, förskollärare, Gunilla Johansson, hjälpmedelskonslulent och jag, Bitte Rydeman, logoped.
1990
Teckenkommunikation i förskolan – projektrapport. B Rydeman 1990